Lähdössä reissuun? Lue parhaat eväsvinkit, ja miten pakkaat ne mukaan fiksusti! - Gorenje

Lähdössä reissuun? Lue parhaat eväsvinkit, ja miten pakkaat ne mukaan fiksusti!

FOOD SIMPLIFIED
24.6.2021
Useimmat yksilöt ja perheet valitsevat mielellään käteviä makeita ja suolaisia välipaloja mukaan autoreissuille. Tämä ei kuitenkaan ole ideoista paras – ne tekevät meistä janoisia ja samalla lapsista entistä levottomampia. Muista myös hygieeninen ruoankäsittely ja käsienpesu aina, kun olet reissun päällä.

Koska lentomatkustus on ollut tänä vuonna erittäin rajoitettua, monet perheet suuntaavat lomakohteeseensa autolla tai junalla. Matkan varrella saatetaan myös pysähtyä kerran tai useammin syömään. Mitä kannattaa syödä automatkan aikana, kun ulkona on kuuma ja reissussa on lapsia, joiden karkkihammasta kolottaa?

Asiantuntijat sanovat, että makeiset ovat kaikkein vähiten sopiva ratkaisu tällaisissa tilanteissa, koska ne tekevät lapsista levottomia, mikä vaikeuttaa kaikkien läsnä olevien, erityisesti kuljettajan, matkantekoa. Muista, että suolaiset ja makeat ruoat kuivattavat kehoa, joten niitä on paras välttää pitkillä autoreissuilla. Autolla tai bussilla matkustaessa on myös hyvä välttää pastaa, leipää ja muita vaaleasta jauhosta valmistettuja ruokia. Näillä elintarvikkeilla on korkea hypoglykeeminen indeksi, joten ne voivat tehdä uneliaaksi syömisen jälkeen.

Mitä siis kannattaa syödä? Pidä homma yksinkertaisena ja käytä hieman mielikuvitusta. Jos et voi olla ilman voileipiä, valmista niistä mahdollisimman kevyitä ja mehukkaita. Salaatti, idut, paprika, kurkku ja yrtit ovat erittäin maukkaita ruokia ja ennen kaikkea terveellisiä. Jos pysähdyt ravintolassa matkalla lomakohteeseesi, tee terveellisiä valintoja.

Asioita, joita on hyvä pitää mielessä

Ravitsemusasiantuntijat kehottavat välttämään tomaattia voileivissä, sillä ne kostuttavat leivän nopeasti. Jos perheenne rakastaa tomaattia, ottakaa niitä mukaanne ja syökää erikseen. Salamit eivät myöskään ole suositeltava välipalalisuke, koska ne ovat suolaisia ja tekevät janoiseksi. Sen sijaan ravitsemusasiantuntijat ehdottavat kotona paahdettua kananrintaa. Muista lisätä couscousia, tattaripuuroa ja/tai viljaa kurkku- ja tomaattisalaattiin, muuten niistä voi nopeasti tulla kelluvaa seosta, joka todennäköisesti päättyy roskakoriin.

Välipalat lapsille

Voit korvata epäterveelliset välipalat kauniisti valmistetuilla hedelmillä ja vihanneksilla. Lapset pitävät myös kaikenlaisista värikkäistä välipaloista. Tarjoile niiden kanssa juustoa ja pähkinöitä. Muutamia muita upeita yhdistelmiä ovat päärynä ja juusto sekä viinirypäleet ja juusto, jonka lisäksi vesimelonin kaveriksi sopivat nektariini ja ananas. Jos valmistat hedelmäsalaattia, lisää joukkoon tuoretta minttua, sitruunamelissaa tai salviaa tuomaan vieläkin enemmän raikkautta. Jos kaipaat välipalaa, jossa on enemmän energiaa, ota itsellesi välipalapatukka tai sekoitus pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä.

Nesteytys on tärkeää

Kesähelteillä ihmisen keho tarvitsee tavallista enemmän nesteitä. Jos kyllästyt juomaan tavallista vettä matkan aikana, mikä on suositeltavin vaihtoehto, valitse terveellinen hedelmäjuoma - luonnollisesti ilman lisättyä sokeria. Voit itse valmistaa limonadia mukaan matkalle: purista sitruunamehua veteen, lisää tuoreita yrttejä (minttu, sitruunamelissa) tai tilkka seljanmarjasiirappia. Kotitekoinen mehu sopii myös mukavaksi matkajuomaksi: soseuta hedelmät puristamalla ne esimerkiksi siivilän läpi tai tehosekoittimella. Lisää vettä ja tilkka sitruunanmehua, joka estää hedelmiä tummumasta.

Jos sinulla on mehustin, voit myös puristaa erilaisten hedelmien ja vihannesten mehuja ja valmistaa kotitekoista jääteetä. Jääteet ovat erittäin virkistäviä ja sopivat hyvin sekoitettavaksi hedelmämehujen ja eri yrttien kanssa. Rooibos tai granaattiomena toimivat hyvin jääteessä. Jos teet yrttiteetä, lisää siihen hieman sitruunamehua, muuten se tummuu ajan myötä ja on vähemmän houkutteleva juoda. Jos perheessä ollaan herkkusuita, tilkka hunajaa (kohtuullinen määrä) sopii makeuttamiseen.

Kiinnitä huomiota ruoanvalmistukseen

Kaikki matkaeväät tulee pakata puhtaisiin, vedenpitäviin ja elintarvikeystävällisiin pakkauksiin. Raa’at ruoka-aineet (kuten liha, kananmunat) säilyvät parhaiten erillään kypsennetyistä ruoista ja kaupan deli-ruoista sekä erillään raakana syötävistä elintarvikkeista (hedelmät, vihannekset). Parasta on säilyttää niitä kylmälaukun pohjalla tai erillisessä kassissa.

Huomiota on kiinnitettävä erityisesti ruoka-aineisiin, jotka on säilytettävä alhaisemmissa lämpötiloissa, kuten maito ja muut maitotuotteet, lämpökäsitellyt ja syötäväksi valmiit tuotteet sekä tuore liha. Pidemmille matkoille on hyvä varata kaksi kylmälaukkua, yksi juomille ja matkaeväille ja toinen ruoille, joita kulutat perillä. Puhdista kylmälaukku huolellisesti ennen käyttöä, jotta ruoka ei likaannu kuljetuksen aikana. Laita pakastimessa ja jääkaapissa säilytetyt pilaantuvat elintarvikkeet kylmälaukkuun juuri ennen lähtöä. Jos matkustat autolla, sijoita kylmälaukku auton viileimpään kohtaan, suojaan suoralta auringonvalolta.

Huono käsihygienia voi pilata loman

Kun matkustat ulkomaille tai vieraisiin kohteisiin, käsihygienialla on suuri merkitys, jotta lomaasi ei ole pilalla tartunnan, erityisesti suolistosairauden takia. Jos et voi pestä käsiäsi juoksevalla vedellä ja saippualla, käytä puhdistus- tai desinfiointipyyhkeitä.

Entäpä mehu? Sitä on paras välttää. Jos luulet, että sinä tai lapsesi ette voi lähteä retkeilemään tai matkalle ilman mehua, valitse 100 % hedelmämehuja ja laimenna ne, mieluiten suhteessa 2 yksikköä vettä 1 mehuyksikköä kohti.

Mukavia lomahetkiä!

Lue myös

Tutustu muihin elämää helpottaviin aiheisiin

Tilaa uutiskirjeemme